Kan jag få ersättning efter ett strömavbrott?
Enligt Ellagen har du rätt till ersättning om du har varit strömlös i mer än tolv timmar sammanhängande. Detta regleras automatiskt på din faktura inom tre till sex månader.
Ersättning utgår inte om:
Kunden inte har fullgjort sina skyldigheter så att elen har blivit avstängd, eller om kunden har begärt avstängning.
Avbrottet beror på kundens försummelse.
Överföringen av el avbryts för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att uppreda en god drift- och leveranssäkerhet.
Avbrottet ligger utanför Lerum Energis så kallade kontrollansvar.
Avbrottet beror på fel i stamnätet.
Ersättningsbeloppet vid ett avbrott baseras på avbrottets längd samt kundens beräknade årliga nätkostnad. Vid ett avbrott på 12-24 timmar blir ersättningen 12,5 % av den årliga nätkostnaden eller minst 1000 kr. Ersättningen ökar sedan med 25 procentenheter, eller minst 1 000 kr, för varje påbörjad 24-timmarsperiod som avbrottet pågått.
För ytterligare information om avbrottsersättning se Ellagen.