Lerum Energi

Kan jag få ersättning efter ett strömavbrott?

Uppdaterad

Enligt Ellagen har du rätt till ersättning om du har varit strömlös i mer än tolv timmar sammanhängande. Detta regleras automatiskt på din faktura inom tre till sex månader. 

 

Ersättning utgår inte om:

  • Kunden inte har fullgjort sina skyldigheter så att elen har blivit avstängd, eller om kunden har begärt avstängning. 

  • Avbrottet beror på kundens försummelse.

  • Överföringen av el avbryts för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att uppreda en god drift- och leveranssäkerhet.

  • Avbrottet ligger utanför Lerum Energis så kallade kontrollansvar.

  • Avbrottet beror på fel i stamnätet.

Ersättningsbeloppet vid ett avbrott baseras på avbrottets längd samt kundens beräknade årliga nätkostnad. Vid ett avbrott på 12-24 timmar blir ersättningen 12,5 % av den årliga nätkostnaden eller minst 1000 kr. Ersättningen ökar sedan med 25 procentenheter, eller minst 1 000 kr, för varje påbörjad 24-timmarsperiod som avbrottet pågått. 

För ytterligare information om avbrottsersättning se Ellagen.

Guide taggad med: avbrott felanmälan strömavbrott
warning Created with Sketch.