Lerum Energi

Jag har strömavbrott - vad gör jag?

Uppdaterad

På vår avbrottskarta kan du se information om aktuella avbrott. Vid oplanerade större avbrott uppdaterar vi sidan så snart som möjligt. Information om planerade avbrott aviseras alltid via post, sms och e-post och läggs ut här i samband med att avbrottet startar. Uppdatera dina kontaktuppgifter på Mina sidor så att vi alltid har rätt kontaktuppgifter till dig. 

Att tänka på: 

När strömmen går kan anledningen vara att det blivit ett avbrott i vårt elnät eller så kanske en säkring har löst ut i ditt hem.  

  • Börja alltid att kontrollera din egen anläggning först. Det bästa sättet är att kontrollera om grannen har ström. Om inte, så ligger troligen felet på elnätet och då behöver du kontakta oss.

  • Om du behöver hjälp med att åtgärda ett elfel inom din egen fastighet kontaktar du en elinstallatör.

  • Om grannen däremot har ström kan du följa nedan steg för att lista ut var felet sitter i din fastighet.

Helt strömlös? 

Finns jordfelsbrytare?  Kontrollera om den har löst ut. Om jordfelsbrytaren har löst ut, försök slå till den. 

  1. Skruva ur eller slå från säkringarna i din elcentral.

  2. Slå till jordfelsbrytaren.

  3. Skruva i eller slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.

  4. Skruva ur eller slå från den säkring som förorsakade utlösningen av jordfelsbrytaren.

  5. Kontrollera apparater anslutna på den grupp som förorsakade utlösningen.

  6. Om du inte finner felet själv, kontakta en installatör.
     

Har jordfelsbrytaren inte löst ut, kontakta oss.

Delvis strömlös?

Kontrollera i första hand säkringarna i din elcentral. Visas symbolerna L1, L2, L3 i displayen på din elmätare, har du ström fram till din anläggning. Saknar du någon av L1 L2 L3 i displayen kan det bero på två orsaker:

  • Någon av dina mätarsäkringar är sönder.

  • Du saknar ström fram till din anläggning.
     

Om inget syns på mätarsäkringarna: 

  • Slå från huvudströmbrytaren och byt plats på säkringarna. Slå till huvudströmbrytaren och kontrollera om felet har flyttat sig (andra delar av huset blir strömlöst).

  • Om felet har flyttat sig är en av säkringarna trasig. Byt ut den trasiga säkringen och du bör ha strömmen åter.

Om inget av ovanstående hjälper, kontakta oss.

Telefon: 0302-558 50
Måndag - torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-12.00
Jour/övrig tid på 0302-164 20

Guide taggad med: avbrott strömavbrott strömlös
warning Created with Sketch.